Keburukan Intermittent Fasting yang ramai perlu tahu

 

Keburukan Intermittent Fasting yang ramai perlu tahu

Assalamualaikum dan Hai!

Kalau sebelum sebelum ni kita asyik diwar warkan tentang intermitten fasting kan? Tapi awak tahu tak sebenarnya intermitten fasting ni pun ada keburukannya. Alhamdulillah baru-baru ni team Fatin berpeluang mengikuti kelas bersama Dr.Redza. Dr.Redza ni seorang saintis berkelulusan dari Harvard University. Beliau merupakan seorang neutraceuticals scientist di Malaysia dan beliau juga merupakan consultant kepada kumpulan doktor perubatan di Malaysia, masyaALLAH. Topik yang beliau sampaikan pada minggu lepas adalah Fasting for Weight Loss.

kelas yang dihadiri oleh team Fatin. Sangat berbaloi kerana tiada diluar

Awak nak tahu apa keburukan intermitten fasting ni? Mari Fatin kongsikan:

1. Kolagen dalam badan musnah.

Saat Anda berpuasa dalam waktu lama, tubuh awak akan mulai membersihkan dan memperbaiki dirinya sendiri. Proses ini, disebut autophagy, ianya membantu menghilangkan sel yang rusak dan membuat yang baru. Autophagy ini sangatlah diidamkan oleh para pengamal intermitten fasting

Kolagen adalah jenis protein yang penting untuk kulit dan tulang awak. Namun, autophagy akan menghancurkan kolagen akibat proses ini. Kajian Dr. Berg menemukan bahwa intermittent fasting dapat mengurangi atau menghancurkan kolagen dalam tubuh kita hingga 90%.  Percentage ini sangat banyak.

2. Menghalang kolagen baru dalam badan

Kolagen adalah sejenis protein yang membantu menjaga kulit, otot, dan tulang awak agar kekal kuat. Proses autopaghy ketika intermiten fasting menyebabkan tubuh mengurangi atau menghancurkan kolagennya. Ini akan beri impak besar pada kesihatan kita dalam jangka panjang.

3. Risiko terkena penyakit jika awak tidak memiliki cukup kolagen dalam tubuh.

Jika kita membiarkan kolagen dalam tubuh berkurang, dan kolagen baru tidak diproduksi, maka kita mengekspos diri kita pada konsekuensi negatif bagi diri kita sendiri.

Kekurangan kolagen dapat menyebabkan masalah seperti 

  • mengganggu pengaliran darah yang baik
  • gangguan pencernaan
  • menurunkan sistem imun badan
  • gangguan penglihatan di malam hari
  • kerosakkan kulit
  • kesihatan rambut juga terganggu

4. Awak mungkin merasa sangat penat sepanjang hari.

Jika awak melakukan intermittent fasting tidak mengikut panduan yang betul, tubuh awak akan mengalami penat yang teramat, kekurangan makanan dan air, serta kekurangan gizi. Namun, jika awak melakukannya dengan panduan yang betul, tubuh awak akan lebih jarang mengalami hal-hal tersebut. Jadi, penting untuk mendapatkan informasi yang sahih tentang intermitten fasting sebelum awak memulainya.

5. Sesetengah dari awak akan mengalami kesulitan tidur di malam hari.

Ada beberapa kerugian dari intermitten fasting. Separuh dari orang yang mencubanya mungkin akan mengalami kesulitan tidur di malam hari kerana tidak mendapatkan cukup nutrisi dalam pemakanan. 

Jadi bagaimana cara untuk atasi masaalah ini?

Sebelum itu, Fatin nak awak faham bahawa autophogy ini akan terhasil bilamana awak berpuasa IF selama 20 jam, dan hanya mencapai kemuncak selepas IF selama 72-jam (IF selama 3 hari, tanpa makanan, hanya minum). Jadi tak mudah, bayangkan 3 hari buat wet-IF. Jadinya untuk capai autopogy sewaktu intermitten fasting 3x lebih lambat dari awak berpuasa kering di bulan ramadhan. Perpuasa di bulan Ramadhan 3x lebih cepat autophogy dapat di hasil.

Timeline bagi Intermitten Fasting

Dengan berpuasa anda dapat mencapai tahap autophagy 3x lebih cepat berbanding intermittent fasting kerana intermittent fasting (wet fasting) kita masih minum air pada waktu fasting window, jadi badan kita perlukan air dan akan menariknya dari sel untuk memacu pengeluaran tenaga.

Dr Jokers


Menurut Dr.Redza, untuk mempercepatkan proses authopogy sewaktu intermitten fasting, awak perlu untuk ambil tambahan makanan supplement terbaik yang mengandungi:

  • Revestrol
  • Astaxanthin
  • Berberine
  • Citrus Bergamot
  • Turmeric
Dan paling penting juga untuk amalkan senaman, pengambilan lemak yang sihat sewaktu eating window dan tidur yang cukup.

Fatin sangat sarankan untuk awak yang nak buat intermitten fasting untuk ambil supplement shaklee yang mengandungi bahan yang dinyatakan oleh Dr.Redza, iaitu :

1. Vivix : Mengandungi resvratrol untuk aktifkan authopogy
2. CoQ-Trol : Menyokong dan menggalakkan proses authopogy
3. Collagen Plus Powder : Sumber kolagen yang tulen dari marine untuk mengembalikan semula kolagen awak yang rosak dan hilang.
4. Sustained Release Vitamin C : Membantu menggalakkan lagi pengahasilan kolagen dan memastikan kolagen diserap dengan baik.

Kelas bersama Dr.Redza 2023. Keburukan IF 2023

Alhamdulillah team Fatin sentiasa mementingkan ilmu dalam penjualan supplements. Kami tidak membuta tuli suggest kepada pengguna. Semuanya mengikut saranan dan mendapat bimbingan directly daripada Doktor Perubatan ternama di Malaysia :

  • Dr Hafiz Sulaiman untuk isu GERD anxiety detox dan general health
  • Dr Amir Hamzah untuk issue immunology 
  • Dr Kartini untuk isu eczema
  • Prof Dr Redza untuk bidang perubatan menggunakan supplements 
  • Dr Haresh Kumar untuk isu diabetes jantung cancer dan isu kewanitaan
Baca juga : Keburukan intermitten fasting dari kawan Fatin

Nak dapatkan produk Shaklee boleh contact saya ye, klik je no ni 017-9208293.

#shakleethrive2023
#projekblogmega
#shakleetriumph2023

with love,
FN
Pengedar Shaklee Putrajaya
Pengedar Shaklee Bangi
Pengedar Shaklee Kuala Lipis

Post a Comment

4 Comments

  1. thanks for sharing. saya tak pernah buat lagi sebab Alhamdulillah masih kurus. banyak juga ye keburukannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, jom sama-sama jaga kesihatan. Ye sebab tu kalau nak buat IF mesti topup dengan makanan yang bernutrisi yang diperlukan tubuh kite

      Delete
  2. Apapun yang kita lakukan mesti tahu baik buruknya. Sy tak pernah buat if lagi dan memang baru tahu ternyata IF memang ada keburukannya. Terima kasih info sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul, kite mesti tahu baik buruknye. Dan cara mengatasi untuk elak kesan buruk

      Delete