Petua hilangkan jeragat dengan berkesan

Petua hilangkan jeragat dengan berkesan




Assalamualaikum dan Hai!

—🍃

Apa itu Jeragat?


Awak ada masaalah jeragat? Sebelum awak pergi ke kedai dan membeli barangan untuk menghilangkan bintik-bintik/jeragat, adalah penting untuk memahami mengapa jeragat ini terjadi pada kulit wajah awak.


Jeragat ialah bintik coklat kecil atau bintik yang warna lebih gelap dari warna asal kulit dan ianya muncul pada kulit awak. Ia boleh berlaku pada mana-mana bahagian kulit kita yang terdedah kepada sinar matahari, bukan hanya pada muka kita sahaja.


Petua hilangkan jeragat dengan berkesan



Kulit awak boleh kelihatan lebih gelap di sesetengah kawasan berbanding yang lain, dan muka awak mungkin tidak mempunyai warna yang sama pada keseluruhannya.


Kadang-kadang, apabila awak mempunyai bintik-bintik kecil di muka awak yang dipanggil jeragat dalam bahasa saintifiknye, ia boleh tumbuh lebih besar dan bergabung bersama. Ini boleh menjadikan wajah anda kelihatan seperti dipenuhi dengan banyak bintik-bintik, memenuhi semua ruang.

—🍃

Jenis Jeragat


Jeragat disebabkan oleh pengeluaran melanin yang berlebihan dalam kulit.


Dihasilkan oleh sel kulit yang dipanggil melanocytes, melanin melindungi kulit daripada kerosakan yang disebabkan oleh sinaran matahari dengan menyerap dan memantulkan sinaran ultraungu (UV).





Melanin bertanggungjawab untuk proses pigmentasi atau penghasilan warna kulit dan rambut.


Adalah penting untuk mengetahui mengapa jeragat muncul sebelum memutuskan perkara yang betul untuk menghilangkannya. Jeragat boleh berlaku dalam 2 keadaan.


1. Ephelides


Bintik-bintik kecil pada kulit yang berlaku apabila anda menghabiskan terlalu banyak masa di bawah sinar matahari dan mendapat selaran matahari.


Ini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja yang tidak melindungi diri daripada sinaran matahari. Ia lebih kerap berlaku kepada orang yang berkulit cerah. Titik-titik kecil yang dipanggil bintik-bintik boleh muncul pada kulit anda apabila anda menghabiskan masa di luar di bawah sinar matahari. Ia sering muncul pada bahagian badan anda yang tidak ditutupi oleh pakaian.


Berikut adalah beberapa bahagian badan:
  • Muka
  • Lengan
  • Atas dada
  • Leher
  • Belakang badan.


Sesetengah orang mungkin mempunyai lebih banyak jeragat di kawasan tersebut jika mereka berumur antara 20 dan 40 tahun.


2. Lentigin Solar


Jeragat ini selalunya timbul kerana usia semakin meningkat terutama pada mereka yang berumur lebih dari 40 tahun.


Jeragat boleh timbul pada kulit kita, terutamanya pada bahagian yang banyak di bawah sinar matahari. Ini berlaku kerana kita sering terdedah kepada cahaya matahari. Antara bahagian nye adalah:

  • Muka
  • Bawah lengan
  • Belakang tangan
  • Dada
  • Belakang badan
  • Bahu
  • Betis 

—🍃

Ingredient hilangkan jeragat dengan selamat dan berkesan


Setiap produk krim jerawat pastinya mengandungi bahan yang berbeza. Tetapi untuk produk itu berkesan, ia mesti mengandungi bahan-bahan seperti: 


1. Hidrokuinon

Bahan istimewa yang membantu melindungi kulit kita daripada matahari dan mengelakkannya daripada menjadi terlalu gelap. Ia juga membantu menjadikan kulit kita kelihatan sekata dan cerah. 


2. Asid alfa hidroksi dan beta hidroksi

Pembersih kecil yang membantu menghilangkan kulit lama dan membosankan supaya anda boleh memiliki kulit yang segar dan baharu! Apabila kita menggunakan produk khas, kita dapat melihat lapisan kulit kita yang lebih baru dan cantik. Ini membuatkan kulit kita nampak lebih cerah dan cantik.


3. Retinoid

Bahan istimewa dalam beberapa produk yang membantu menghilangkan jeragat. Ia seperti sejenis vitamin khas yang membantu menghilangkan bintik-bintik pada kulit anda.

Ramuan ini membantu menjadikan kulit anda lebih tegang dan licin dengan menghilangkan garis-garis dan kedutan. Ia juga membantu mengurangkan sesuatu yang dipanggil melanin yang boleh menjadikan kulit anda lebih gelap.




4. Antioksidan

Berfungsi seperti wira-wira yang melindungi kulit kita daripada orang jahat yang dipanggil radikal bebas dan pencemaran, yang boleh membahayakan kulit kita. Mereka membentuk perisai pada permukaan kulit kita untuk memastikan ia selamat dan sihat.


5. Vitamin C 

Ramuan ajaib untuk kulit anda yang membantu menghilangkan bintik hitam dan jeragat.


6. BHA

Bahan istimewa yang membantu menghilangkan jeragat. Ia membersihkan pori-pori anda dengan menyingkirkan kulit mati dan kotoran yang boleh menjadikannya kelihatan lebih besar. 

7. Niacinamide

Bahan istimewa yang, apabila digunakan bersama-sama dengan vitamin C, boleh menghentikan bintik-bintik daripada muncul pada kulit anda dengan menghentikan bintik-bintik gelap daripada terbentuk. Produk yang membantu menghilangkan jeragat.

8. Asid kojic

Bahan yang melakukan perkara yang sama seperti hidrokuinon, niacinamide, dan vitamin C. Ia menghentikan warna dalam kulit kita daripada terbentuk.

—🍃

Memilih krim untuk hilangkan jeragat


Memilih krim untuk menghilangkan jeragat tidak sepantas menggunakan bahan kimia atau laser, tetapi awak tidak perlu berhenti selepas menggunakan krim.


Apabila anda menggunakan krim ini untuk menghilangkan jeragat, anda mungkin melihat perubahan selepas dua minggu atau lebih.


Pastikan produk tidak mempunyai sebarang warna, bau atau bahan kimia tertentu seperti paraben dan sulfat. Juga, pastikan ia tidak mempunyai sesuatu yang dipanggil gluten. 


Ingat untuk sentiasa membeli dan menggunakan barangan dari farmasi yang telah diuji dan selamat untuk anda. Jangan gunakan sebarang produk menghilangkan jeragat yang belum diluluskan dan diuji kerana ia boleh membuatkan kulit anda kelihatan berbeza dengan cara yang awak tidak suka.


Untuk memastikan kulit awak selamat daripada sinaran matahari, adalah penting untuk menggunakan krim khas yang dipanggil pelindung matahari/sunscreen. Ia seperti perisai yang melindungi kulit anda. Lebih baik menggunakan satu dengan nombor seperti 30 atau lebih tinggi. Harap petua hilangkan jeragat ini membantu awak!


Awak boleh baca juga : Testimoni Youth Skincare Shaklee

—🍃

Nak Fatin bantu awak?


Jika awak mahu hubungi Fatin, Pengedar Shaklee Putrajaya boleh save nombor berikut, 017-9208293.

Dapatkan juga konsultasi tentang vitamin dan skincare Shaklee yang paling tepat untuk awak, serta tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada Fatin. Selain itu, Fatin juga akan kongsikan jadual waktu makan kepada awak, yang boleh membantu awak untuk mendapatkan vitamin dan nutrisi yang secukupnya, dan juga skincare yang tepat.

Fatin menyediakan khidmat untuk COD Shaklee bagi Putrajaya dan Bangi dan Kajang

Untuk di luar kawasan ini, usah risau. Fatin boleh pos terus ke alamat anda. Okay. Till then, Assalamualaikum.

Love,
FN

Pengedar Shaklee Putrajaya
Pengedar Shaklee Bangi
Pengedar Shaklee Kuala Lipis
#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023


Post a Comment

0 Comments