14 Tips Travel ke Seoul, Korea

14 Tips Travel ke Seoul, Korea

 Assalamualaikum and Hi!


Okay entry kali ni Fatin nak kongsikan dengan awak semua 14 Tips nak travel ke Seoul, Korea. Ada peminat k-drama or k-pop here? Kalau awak nak tahu Fatin memang minat giler citer korea, mostly cerita yang Fatin tengok semua korea, jarang sangat tengok drama melayu. Bukan apa sebab drama korea laju sikit banding cerita melayu slow je, ngeee. 


Jadi tips yang bakal Fatin kongsikan ini adalah dari pengalaman Fatin sendiri yang telah ke sana selama 7 hari 6 malam dan Fatin travel bersama keluarga tanpa menggunakan ejen pelancongan.


1. PENERBANGAN KE SEOUL (ICN)


Kami fokus pada perjalanan dari Malaysia ke Seoul sahaja. Terdapat pelbagai penerbangan yang beroperasi dari Kuala Lumpur (KUL) ke Seoul (ICN).


Pilihan terbaik! Air Asia X kini terbang terus dari Kuala Lumpur (KUL) ke Seoul (ICN) . Dengan penerbangan terus dari Kuala Lumpur ke Seoul, lebih mudah untuk anda pergi ke bandar ini.


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penerbangan Air Asia X, sila klik di sini.


2. PENGANGKUTAN DI SEOUL


Hasil daripada kajian yang Fatin buat di Internet, awak hanya boleh menggunakan pengangkutan awam untuk mengelilingi bandar. Seoul mempunyai banyak kemudahan pengangkutan awam.


Di sana terdapat pengangkutan bas awam, pengangkutan bawah tanah dan kemudian tempat pelancongan utama. Walau bagaimanapun, perjalanan awak akan terhad kepada laluan bas sahaja dan mungkin mengambil sedikit masa di jalan raya . Ada yang lebih suka bas kerana murah, ada WiFi percuma dan mudah untuk tidak berfikir untuk memandu. Sementara itu, ada yang lebih suka memandu kerana mempunyai kebebasan untuk berhenti di mana-mana sahaja dan menjimatkan masa.


Semuanya bergantung pada jadual perjalanan awak. Jika awak rasa banyak perkara yang perlu dilawati dan masa terhad, saya syorkan kereta sewa. Lebih mudah untuk berpindah ke satu tempat ke satu tempat.


Sekiranya awak nak tahu lebih info mengenai bas dan kereta bawah tanah di Seoul, anda boleh mendapatkan maklumat di sini.


3. CUACA DAN MASA YANG TERBAIK UNTUK BERKUNJUNG


Di Seoul, terdapat beberapa musim yang popular di kalangan pengunjung dan setiap musim sudah tentu ada masa untuk pergi. Berikut adalah masa yang sesuai untuk melawat Seoul:


a. Musim bunga sakura untuk merasai percintaan (akhir Mac hingga pertengahan April)

b. Cuaca musim panas dan lembap untuk pemandangan cerah (Jun hingga Ogos)

c. Musim luruh untuk pemandangan yang indah (Oktober hingga pertengahan November)

d. Cuaca sejuk ibarat pengembaraan winter sonata (December hingga February)


4. INTERNET


Untuk Internet, saya syorkan awak untuk menyewa poket WiFi sahaja . Mudah dan senang untuk dikongsi. Terdapat beberapa kiosk WiFi di balai ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon. Harga ialah 2,250 Won (RM19) / hari dengan data tanpa had dan boleh menyambung sehingga 3 peranti.


Sekiranya awak ingin menggunakan kad sim, sila rujuk laman web ini untuk mengetahui tentang telefon bimbit, pelan dan pembekal di Korea Selatan


Jika anda ingin menyewa poket WiFi dari Malaysia, cuba MY Roaming Man . Mereka juga menyediakan perkhidmatan penyewaan poket WiFi ke Korea Selatan . Harga MYR 12 / hari untuk 500MB sambungan 4G setiap hari. Sebaik sahaja dah melebihi 500mb, ia akan secara automatik ke 3G data tanpa had dan boleh menyambung sehingga 5 peranti.


5. BELAJAR BAHASA KOREA


Ini adalah satu perkara yang saya tidak menyesal sebelum ke Korea. Saya belajar bahasa itu melalui K-drama dan aplikasi Lingodeer. Sangat membantu. Jika anda mempunyai masa, lebih baik cuba belajar bahasa. Frasa asas seperti terima kasih, apa khabar, maafkan saya, baik dan banyak lagi.


Okay la, jom cuba. Saya mempunyai carian di Internet tentang frasa perjalanan asas mereka. Di sini kita pergi:


a. Salam atau selamat tinggal - An-nyeong-ha-se-yo

b. Selamat berkenalan - Ban-gap-sum-ni-da

c. Terima kasih - Kam-sa-ham-ni-da

d. Maafkan saya - Jam-shi-man-yo

e. Saya minta maaf - Chway-seong-ham-ni-da

f. Tolonglah - Ju-se-yo


6. BERAPA LAMA NAK PERGI?


Saya mengesyorkan anda pergi sekurang-kurangnya 5 hari.


Terdapat banyak aktiviti dan tempat menarik di Seoul. Jika awak merancang untuk menghabiskan hanya tiga hari, awak akan rugi. Demi melabur penerbangan atau pengangkutan awak ke Seoul, sila gunakan peluang di sini dengan sebaik mungkin. Kite tidak tahu bila kite akan ke Seoul lagi.


Jadi, bijaklah merancang perjalanan awak semasa berada di Korea Selatan.


7. MEMANDU DI SEOUL


Ini adalah bahagian yang sukar kerana saya tidak mempunyai pengalaman memandu dan menyewa kereta. Tetapi, insyaAllah saya boleh berkongsi info berguna kajian saya di Internet.


Perkara pertama dahulu, pastikan awak mempunyai lesen memandu antarabangsa ya . Harap sentiasa ingat. Jangan cakap saya tak sebut pula 😉


Kedua, bagaimana untuk menyewa kereta?


Sama seperti di negara lain, anda boleh menempah kereta sewa melalui dalam talian dan mengambil di lapangan terbang. Di Jeju, terdapat beberapa syarikat yang menawarkan perkhidmatan sewa kereta termasuk AJ Rent A Car , Avis dan Lotte Rent A Car .


Untuk sistem navigasi pula, Waze dan Peta Google tidak begitu membantu. Cuba Apl Naver (tetapi dalam bahasa Korea) atau Peta Kakao .


Sila ambil perhatian bahawa di Korea Selatan, pemandu berada di sebelah kiri .


Petua: Adalah penting untuk mengetahui nama tempat dalam bahasa Korea (atau bilangan tempat yang awak ingin pergi) kerana kebanyakan tempat adalah dalam bahasa Korea. Jika memasukkan nama Inggeris, ia mungkin membawanya ke tempat lain. Boleh silap.


8. MATAWANG


Mata wang Korea Selatan adalah WON. 1,000 Won = MYR 4.00 (kira-kira). Terdapat empat jenis wang untuk wang mereka: 1,000, 5,000, 10,000 dan 50,000. Sementara itu, syiling mereka terdiri daripada 500, 100, 50 dan 10. Kadar pertukaran semasa bagi Ringgit Malaysia (MYR) dengan Won Korea Selatan (KRW) ialah MYR 1 bersamaan dengan KRW 279.65 (setakat 29 July 2023) . Sumber: XE Currency Exchange.

9. SEKATAN MAKANAN


Korea Selatan adalah antara negara yang mempunyai barangan runcit yang agak mahal. Kalau ada plan nak bawa makanan dari Malaysia dan masak di Seoul nanti, pastikan jangan bawa buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Jika tidak, sia-sia sahaja proses awak untuk keluar dari kastam kerana awak perlu isytihar dan kuarantin semula. Selain itu, barang-barang tersebut mungkin dirampas.


Maklumat lanjut baca di sini.


10. RESTORAN HALAL


Terdapat beberapa restoran halal dan mesra Muslim yang saya pernah cuba: Restoran Kampungku, Restoran Eid.


Secara mudahnya, restoran halal tidak banyak di Seoul. InsyaAllah, akan ada banyak restoran halal apabila ramai pelancong Muslim datang ke sini pada masa hadapan. Walau bagaimanapun, awak mempunyai alternatif lain seperti hidangan makanan laut dan juga restoran bukan hamburger.


Apa pun, sentiasa ambil tahu tentang apa yang awak ingin makan. Jika tidak pasti, tanya atau cari di Internet.


Nota : Jika awak menempah lawatan dengan ejen pelancongan tempatan, pastikan awak meminta dan mengingatkan mereka untuk membawa awak dan berkumpulan ke restoran Halal atau yang menyediakan makanan laut.


11. TEMPAT SOLAT


Kemudahan untuk pengunjung Muslim seperti tempat solat masih terhad di Seoul. Namun begitu, terdapat banyak tempat yang boleh anda singgah untuk solat seperti di restoran halal yang menyediakan surau. Jika awak memandu, terdapat beberapa tempat yang sesuai untuk solat di kebanyakan tarikan utama di Seoul.


Pastikan awak sentiasa mengambil sebotol air untuk mengambil wuduk dan palet solat ke mana sahaja anda pergi, ya?


12. INFO TENTANG SEOUL


Anda juga boleh mendapatkan buku kecil atau risalah mengenai Seoul melalui pejabat Korea Tourism Organization Malaysia di Plaza Korea Menara Hap Seng .


Caranya mudah. Hanya mendaftar sebagai ahli di laman web KTO KL, dan klik di sini untuk mendapatkan kupon.


Alamat :

Ground Floor, Menara Hap Seng, Jalan P. Ramlee, 50250, Kuala Lumpur, Malaysia


laman web :

http://www.visitkorea.com.my


13. VISA


Rakyat Malaysia tidak perlu memohon visa ke Korea Selatan. Ya, alhamdulillah!


14. INTERNATIONAL ADAPTER


Akhir sekali, Korea Selatan menggunakan kuasa soket jenis S dan F . Voltan piawai ialah 220 V dan frekuensi ialah 60 Hz.


Jangan lupa bawa adapter antarabangsa ya?


Itulah maklumat yang boleh saya kongsikan untuk tips perjalanan di Seoul, Korea Selatan. Jika awak mempunyai sebarang soalan, sila jangan teragak-agak untuk bertanya di bahagian komen di bawah atau hanya hantar saya e-mel.


Awak mungkin meminati : Journal Korea : Seoul

9 Tips Travel Ke Luar Negara


Love,
FN


Pengedar Shaklee Putrajaya
Pengedar Shaklee Bangi
Pengedar Shaklee Kuala Lipis
#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

Post a Comment

0 Comments