Apa Itu Skin Barrier?

 

Skin Barrier


Assalamualaikum dan Hai, okay hari ni saya nak ceritakan dengan awak semua apa itu skin barrier. Meh tengok video yang saya kongsikan ini.




Dah tahu kan apa Itu Skin Barrier? So Skin Barrier anda akan rosak jika:

🔺Tiada perlindungan sinaran UV

Kalau dulu memang rasa tak perlu nak pakai sunscreen ni. Tapi awak tahu tak sunscreen ni adalah yang paling wajin dipakai oleh semua orang sebab sunscreen ni lah yang akan lindungi kulit kita dari sinaran UV. Kalau dah terdedah kepada sinaran UV kita akan berisiko terdedah kepada skin barrier yang rosak dan akan menjadi punca kepada kanser kulit dan juga jeragat.

🔺 Penggunaan skincare

Pentingnya ilmu skincare supaya setiap apa yang kita pakai ini terhindar dari bahan bahan yang merbahaya secara tak langsung akan merosakkan lagi skin barrier. Contoh bahan yang kuat adalah alcohol, pewangi dan bahan-bahan harsh yang lain boleh merosakkan skin barrier. 

🔺 Penggunaan level pH yang tinggi

Selalunya cleanser lah yang level PH dia tinggi. Celanser ni adalah antara yang wajib korang pakai, orang kata paling asas lah. Kenape bahaya kalau tinggi? haa, kalau PH tingi, skin korang akan jadi terlalu kering, kalau PH terlalu rendah pulak skin korang akan jadi berminyak. Jadinya carilah cleanser yang PH dia level 5.0-5.5 sahaja ye! 

🔺 Over exfoliation

Selalu kita dengar exfloite kulit untuk buang sel kulit matikan. Tapi waspada terlebih exfoliate akan sebab skin barrier rosak jugak ye. Sekali seminggu sahaja sudah memadai. Malah kandungan dalam exfoliate juga mestilah bersesuaian dengan kulit korang. Contohnya scrub yang mempunyai texture yang kasar.

🔺 Peningkatan Umur

Jangan ingat kulit tak bertambah usia tau, dan paling unik ialah semakin kita bertambah usia semakin manja kulit dan makin lemah. Nak kene concern lebih sikit kalau nak kulit sihat. Kolagen pun mula terhenti hasil bila sampai usia 30-an.

🔺 Gaya hidup yang tidak sihat

Ini ramai yang deny, sebenarnya pemakanan pun mempengaruhi kesihatan kulit. Jika makan makanan yang mengandungi gula dan garam yang tinggi kulit akan bermasaalah seperti tumbuh jerawat dan sebagainya..

Boleh SHARE AND SAVE THIS POST If awak rasa ianya membantu awak untuk mengenal pasti kulit awak.

Nak saya bantu? Shaklee ada Youth Skincare dan ESP yang boleh bantu awak untuk kekalkan kesihatan kulit awak . boleh tekan link whatsapp saya. https://wa.me/60179208293

Post a Comment

0 Comments