4 Kelebihan gaya hidup sihat

4 Kelebihan gaya hidup sihat


Assalamualaikum dan Hai!

—🍃

Kelebihan Gaya Hidup Sihat

Haa, awak yang tengah baca ni, awak amalkan gaya hidup sihat tak? Pernah tak awak dengar ayat orang cakap , 


"makan je selagi sihat, nanti kalau tak sihat dah tak boleh makan," 


Awak setuju tak dengan penyataan tersebut? Ermmm, bagi Fatin, Fatin tidak bersetuju. Awak tahu tak rakyat Malaysia masih lagi mencatatkan angka obesiti yang tinggi dan aktiviti fizikal yang rendah.


Eh, jangan judge dulu tau, meh dengar penjelasan kenapa pentingnya amalan gaya hidup sihat ni. Awak baca entry ni sampai habis tau.


Bantu dalam pengawalan berat badan


Berapa berat seseorang itu penting untuk mengetahui sama ada mereka sihat atau tidak. Menjadi berat badan yang sihat atau normal ialah apabila badan anda kuat dan tidak sakit. Jika berat badan anda terlalu banyak, anda mungkin lebih kerap jatuh sakit. 


Piramid makanan membantu kita mengetahui cara makan yang sihat. Adalah penting untuk makan tiga kali sehari, terutamanya sarapan pagi, supaya kita tidak terlalu lapar dan makan berlebihan. 


Cuba lakukan senaman selama 150 minit setiap minggu. Jika anda ingin mengekalkan berat badan yang sihat, anda perlu makan makanan yang baik dan bersenam.


Dapat beri mood yang baik kepada seseorang


Apabila badan kita sihat, segala-galanya di dalamnya berfungsi dengan lebih baik, termasuklah emosi dan mood kita. 


Apabila kita bersenam, badan kita menghasilkan bahan kimia khas yang dipanggil endorphin yang membuatkan kita berasa sihat. Bahan kimia khas dalam badan kita ini membantu kita berasa gembira dan santai. 


Apabila awak sihat dan kuat, awak akan berasa baik tentang diri awak dan lebih yakin. Berkawan dan meluangkan masa dengan orang lain adalah bahagian yang menyeronokkan dan penting dalam menjalani kehidupan yang baik dan bahagia.


Mencegah diri dari penyakit


Hippocrates berkata, "Semua penyakit bermula di dalam perut." Kata-kata bapa perubatan tidak sepenuhnya tepat, tetapi ia masuk akal.


Malnutrisi sangat meningkatkan risiko penyakit serius. Ini termasuk kencing manis, darah tinggi, penyakit jantung dan strok.


Semua penyakit ini boleh menjejaskan mana-mana organ badan, termasuk keadaan mental. Dapatkan pemeriksaan kesihatan secara berkala setiap tahun. Percayalah, mencegah lebih baik daripada mengubati. 


Memanjangkan usia dan kekal sihat


Ajal maut di tangan Tuhan. Pada masa yang sama, Allah memerintahkan kita untuk hidup dalam keadaan sihat.


Secara saintifik pasti bahawa orang yang sihat dan bebas daripada penyakit kronik yang serius hidup lebih lama.


Sebagai contoh, menurut Journal of American Medical Association (JAMA), diabetes mengurangkan jangka hayat sebanyak 6 tahun, dan apabila dikaitkan dengan penyakit jantung ia mengurangkan jangka hayat sebanyak 12 tahun.


Gaya hidup sihat adalah langkah terbaik untuk hidup bebas penyakit. Bukan sahaja kesihatan akan bertambah baik, malah produktiviti, ekonomi dan kekayaan negara juga akan meningkat.


Sekarang kita tahu betapa pentingnya gaya hidup sihat. Jom mulakan sekarang!


Awak mungkin meminati :

10 punca susah turunkan berat badan

4 Tips kurus dengan cepat dan selamat yang saya amalkan

Kurus Dengan Cara Intermittent Fasting

Keburukan Intermittent Fasting yang ramai perlu tahu

with love,

FN


Pengedar Shaklee Putrajaya
Pengedar Shaklee Bangi
Pengedar Shaklee Kuala Lipis
#nextlevelblogging
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

Post a Comment

0 Comments