Ibu, awak adalah seorang yang kuat


Ibu, awak adalah seorang yang kuat



Assalamualaikum dan Hai!

--- 🍃

Ibu, you're amazing!


Hari ni Fatin nak kongsikan dengan semua ibu ibu di luar sana. Ibu you're amazing person! Membesarkan anak-anak, sejujurnya its not easy. I'm also ibu kepada dua anak kecil.


Dari anak newborn - 7 tahun kite akan rasa sangat struggle. Sebab mereka masih kecil, masih mentah lagi and memang totally dependant on us, PARENTS. Betulkan apa yang saya cakap?


Kalau "Seorang" kite dah rasa penat dan burn out, apatah lagi "Ber-orang-orang" kan? Siapa ada anak akan faham, macamana strugglenya macam mana. Dan setiap orang akan mengalami struggle yang berbeza.


Now i know kenapa Syurga untuk ibu & ayah. Sebab, bukan mudah nak membesarkan anak. Bermula dari fasa:


Pregnant - dalam fasa pregnant ni dah macam macam ibu alami, ada yang mengalami alahan yang teruk, backpain, migrain, darah tinggi, hb rendah, gdm dll, semua perlu di tanggung selama 9 bulan mengandung.


Delivery - ada yang terpaksa melayan contraction berbelas jam, ada yang terpaksa emergency czer, dll


Newborn - fasa newborn sangatlah struggle, sebab perlu be cautions, immune anak belum cukup kuat, dan sangat fragile, dan kebanyakkan newborn akan ada jaundice dan terpaksalah ulang alik hospital, then nak latih breasfeeding. cranky, tantrums, overly attached, super-clingy. Nak letak, takmau letak. Letak je nangis, so kena angkut si baby kemana-mana macam baby koala. Time baby tidur, nak mandi nak makan nak buat apa apa semua kena cepat-cepat laju-laju, siap pakej tenjet-tenjet kaki takmo baby terbangun, keluar macam pencuri 😂


Toddler - fasa toodler pun satu fasa yang mencabar buat ibu ayah. Anak membesar memerlukan persekitaran yang baik dan positif. Ianya akan mempengaruhi behavior setiap anak. Tugas ibu ayah disini sangat berat untuk mendidik anak dirumah setelah penat seharian bekerja dan balik rumah perlu beri attention kepada anak. Tak masuk lagi bab anak yang susah nak makan, berat tak naik naik, ini juga akan beri satu tekanan buat ibu ibu.


And tak lupa juga pakej mata lebam, eyebag berkilo-kilo, sakit kepala semua sebab setiap malam tidur takkan cukup sebab baby tak nak tidur malam. Siang pula dorang tidur kita cannot sleep sebab kena buat kerja kan.


But despite all of this challenges, kena kuatkan diri jugak, sebab at the same time, ada menanti. Kerja rumah, kerja hakiki, business, menanti kita.


And sometimes we can be exhausted.


Tapi, nak tahu tak apa yang buat Fatin kuat?
What keep me strong? even memang Fatin pernah jatuh berkali kali, pernah rasa down yang teramat sangat, sampai pencilkan diri dari semua orang.


Allah itu Maha Penyayang, Dia ketuk hati Fatin. Waktu Fatin lihat anak anak yang sedang tidur, mengalir air tanpa disangka. Allahu anak anak ini adalah anugerah buat kite. 


Jadi Fatin pesan pada diri…


Its okay its okay, sabarlah. This time shall pass sebab one day anak anak akan membesar, anak anak akan berjalan, berlari dan soon akan ada kawan sendiri, kerja sendiri dan akan membina keluarga mereka sendiri.



Time tu takde dah yang nak menempel 24/7 dengan kita,
Time tu takde dah yang kacau waktu tidur malam kita,
Time tu takde dah yang melalak menangis tantrums nakkan perhatian kasih sayang kita,



Sebab time tu, mereka pun dah dewasa, akan ada anak sendiri, keluarga sendiri, dan tinggal kita dengan suami jelah berdua.


So, stay strong okay ibu-ibu?
InshaAllah, this tough times takkan lama.
Nanti pejam celik je tengok anak anak besar dah, nak kiss peluk cium kita pun dorg segan dah 🥺


Just enjoy the moment, ingat apa Fatin cakap ni.
Kita kena kuat, okay? 😘


SHARE this post if awak rasa ianya membantu ALL MOMMIES OUT THERE TO STAY STRONG AND KEEP FIGHTING 💪

Awak mungkin meminati entry ini :






Love,
FN



Post a Comment

0 Comments